Recenze: Red Faction: Armageddon | Buchtič blog o IT a PC Buchtič blog

... je jedním z nejnavštěvovanějších tuzemských blogů zabývajících se IT a češtinami do programů a her. Pokud máte problém nejen
s počítačem pravděpodobně u mě naleznete řešení, případně si o něj napište. Zajímám se rovněž o herní průmysl a internet věcí - každý produkt pořádně prověřím. Přiblížíme si tvorbu webových prezentací a budeme cestovat po světě skrz Google Earth. »

Recenze: Red Faction: Armageddon

20 Čvc 2011

Red Faction: ArmageddonMáme tu léto, okurkovou sezónu a dobu herního sucha. Hledáte titul, který vás zabaví déle než libovolný díl Call of Duty a nechce se vám v těchto parných dnech moc přemýšlet? V tom případě se pojďme se podívat na čerstvý přírůstek do série Red Faction s podtitulem Armageddon.

Dějová zápletka je čistá, průzračná a jako by z oka vypadla béčkovým hollywoodským trhákům, ideální na letní dny, kdy se vám nechce namáhat mozkové závity jako v Portalu. Jste Darius Mason, takový náš Bruce Willis, jen bez té kocoviny, a jako jediný disponujete speciálními schopnostmi a neznáte strach. Vaším úkolem je zachránit Mars před mimozemšťany, kteří vylezli z pod povrchu a do toho všeho, aby toho nebylo málo, vstupují do hry okultisté, kteří vás na začátku vyhnali do podzemí.

Říkáte si, že to vypadá slibně? Není to zlé, jen musíte přetrpět zhruba první třetinu, která se nese jen v duchu, dojdi někam, něco oprav/znič a prostřílej se zpět. Velmi rychle se omrzí, obzvláště když se neustále proplétáte téměř identickými lokacemi a likvidujete ty samé mimozemšťany. Naštěstí se to poté zlomí, příběh nabere větší spád a dostanete se do nových lokací, narazíte na další druhy mimozemšťanů a především již nebudete chodit jenom po svých, ale vyzkoušíte si například mechanického brouka, pavouka nebo důlní oblek.

Ničíme ve velkém

K sérii Red Faction neodmyslitelně patří zničitelné prostředí, které je opět stěžejní složkou hry. Nejen, že se pěkně kouká na bortící se konstrukce a v některých částech hry je dokonce nutné něco zničit, ale s oblibou toho budete využívat k eliminaci nepřátel. Ať již za pomocí široké škály palných nebo plazmových zbraní nebo například pomocí magnetického lana, kterým zaměříte objekt a následně cílové místo, kam jej chcete poslat. Lano funguje také na mimozemšťany, které tak můžete snadno nechat rozplácnout o trosky nebo na ně strhnout konstrukci a eliminovat je bez jediného výstřelu, ne že by munice byl nedostatek. A, že si tímto způsobem klidně zničíte kupříkladu důležitý most pro postup dále? Nevadí, Mason totiž disponuje schopností cokoli opravovat.

Destrukce prostředí a fyzikální model je předností RF:A, ale celkové grafické zpracování je rozporuplné, ačkoli je podporováno DirectX 10/11. Cutscény vypadají pěkně včetně postav a obličejů, ale samotná hra vypadá o úroveň hůře. Co se týče hardwarových nároků, v režimu DirectX 9 si užijete destrukční model také na starších strojích. Pro DirectX 11 a plné detaily již budete potřebovat solidní čtyřjádro a alespoň ATI HD 5770. Zajímavým zjištěním byla skutečnost, kdy z počátku mi hra běžela na plné detaily plynule, ale ke konci již byl znát chvílemi propad výkonu také v situacích, které nevypadaly náročně a vypadaly podobně jako ty ze začátku.

Nejen za zabité nepřátele získáváte zkušenostní body (neboli savages), ale posbírat je můžete z rozbitých budov nebo se jen tak válí v bednách po lokacích, které následně můžete proměnit za vylepšení zbraní a vašich schopností. Tento RPG prvek tak hraje poměrně zásadní roli, jelikož průchod hrou si můžete výrazně ztížit a alespoň zpočátku kdy máte savages málo je dobré uvažovat nad jednotlivými vylepšeními.

Největší vadu shledávám v systému ukládání. Hra ukládá sama na předem daných checkpointech a překvapivě si můžete si hru ukládat sami, což v poslední době nebývá zrovna zvykem. Když pomineme absenci rychlého uložení je tu jedno velké ale. Při načtení vámi uložené pozice se totiž nenačte místo, kde jste si hru uložili, nýbrž poslední checkpoint a zachováno jen zůstane množství munice, savages (bodů) a zakoupená vylepšení. Obrázek si o tom udělejte každý sám.

Resumé

Celkově vám singleplayerová kampaň Red Faction: Armageddon zabere zhruba deset hodin. Osobně bych zkrátil utahaný začátek i za cenu kratší kampaně, ale již od prvních kroků by byla akčnější. Na druhou stranu, naštěstí se nenaplnily slova autorů, kteří prohlašovali, že dohrání zabere 15 hodin. Nechybí multiplayer, který můžete hrát nejen online, ale také s přáteli po LAN nebo jen offline. Byla by škoda nevyužít možností zničitelného prostředí, proto nechybí „ruin mode“, kde máte v určitém časovém limitu dosáhnout požadovaného skóre ničením všeho okolo. Nechybí ani klasický survival mode, který se jmenuje Infestation.

Red Faction: Armageddon je solidní koridorová řežba z třetího pohledu s minimem skriptů, solidní inteligencí jak okultistů, tak mimozemšťanů a úchvatným zničitelným prostředím. Sice nepřináší do žánru zhola nic nového a nepřekonává Guerillu, ale když překousnete zdlouhavý nudný úvod, dočkáte se akce, která to vynahradí, a proto se vyplatí po RF:A sáhnout – PC, PlayStation 3 nebo XBOX 360. A do jaké míry stojí Mason za mimozemskou nákazou, to už musíte zjistit sami.

Souhrnné hodnocení
Hodnoceno dne
Produkt