Recenze: Dragon Age 2 – epický příběh podruhé? | Buchtič blog o IT a PC

... je jedním z nejnavštěvovanějších tuzemských blogů zabývajících se IT a češtinami do programů a her. Pokud máte problém nejen
s počítačem pravděpodobně u mě naleznete řešení, případně si o něj napište. Zajímám se rovněž o herní průmysl a internet věcí - každý produkt pořádně prověřím. Přiblížíme si tvorbu webových prezentací a budeme cestovat po světě skrz Google Earth. »

 

Recenze: Dragon Age 2 – epický příběh podruhé?

25 Čvc 2011

Dragon Age 2Od vydání legendárního RPG Dragon Age neuplynuly ani dva roky a od velkého datadisku s podtitulem Procitnutí to byl v březnu letošního roku sotva jeden rok, kdy nám byl naservírován plnohodnotný druhý díl. Zvládli v BioWare vykouzlit další povedené dílo? Na to se těžko odpovídá a záleží na úhlu pohledu, ostatně na něm záleží vždy. Pokud jste se dívali na některé gameplay videa nebo jste dokonce hráli demo Dragon Age 2 s nevhodně zvolenými úrovněmi, vás to odradilo. Moc jiný není ani začátek Dragon Age 2, jen mu musíte dát čas.

Pokud jste hráli jedničku a máte k dispozici uloženou pozici, můžete si ji naimportovat v opačném případě využít jedné z předpřipravených dějových linek. Ne že by události jedničky a dvojky nějak úzce souvisely, ale ovlivníte tím, s kým se ke konci potkáte. Tak jako tak, hrajete za nového hrdinu, resp. hrdinku. Při výběru postavy si můžete vybrat nejen specializaci, ale také pohlaví a oproti prvnímu dílu si můžete vyhrát více se vzhledem, ale Sims editor tu nehledejte.

Pokud očekáváte epický příběh po vzoru prvního DA, budete zklamáni, jelikož Dragon Age 2 nesahá svému předchůdci příběhově ani po kotníky. Nedočkáte se žádného hrdiny Fereldenu, který se svojí partou zachraňuje zem před nákazou ani původních hrdinů. Na rozdíl od prvního dílu, kde jste byl hrdina, tady se svoji rodinou utíkáte před nákazou do Kirkwallu a hrajete si tak na vlastním písečku, kde si budujete pověst od píky.

Z počátku opravdu nic moc záživné, natož příběhově. Běháte sem a tam, tam a sem a prvotním velkým cílem je dostat se do Hlubokých cest. Na jednu proč ne, ovšem největší problém a celkově další ze slabin Dragon Age 2 jsou stále ta samá prostředí. Když v těch stejných lokacích běháte už několik hodin, tak to začne býti silně stereotypní a připomíná to Wolfensteina 3D. Také jste jen chodili stejným prostředím a kosili vše, co se hýbalo J

Když „přetrpíte“ začátek (zhruba 8 hodin), od Hlubokých cest se to zlepší. Konečně na vás čeká pořádně tuhý souboj s drakem, ala ten finální z Pramenů, jen bez interakce s prostředím. Následně započnou rozbroje mezi mágy a templáři a vy poté stojíte před stěžejním rozhodnutím celé hry. Problém je, že to nejzajímavější a nejstrhující přijde až v poslední zhruba hodině a poté vás čekají už jen titulky. Celkově včetně všech vedlejších úkolů vám Dragon Age 2 vystačí na zhruba 20 hodin, což je polovina prvního dílu.

Inovace

Když pomineme příběh, Dragon Age 2 přináší několik klíčových inovací, které právě hráče dělí na dva tábory. Mezi ně patří souboje, které jsou nyní dynamičtější a rychlejší. Pohyby jednotlivých hrdinů i nepřátel jsou věrohodnější a přirozenější a pěkně se na ně kouká. Například mágové již nestojí jako tvrdé Y a kouzelnickou holí nedělají jen jeden pohyb. Zároveň souboje nepřišly o stěžejní prvky jako je možnost zapauzování a rozdělení úkolů členům party natož o zoom. Osobně se mi příklon k dynamičtějším soubojům líbí a jediné s čím jsem celou dobu zápasil, byl fakt, kdy aktuální hrdina začal protivníka ignorovat a přestal bojovat. Tím pádem bylo nutné neustále na nepřátele klikat.

Další výraznou změnou prošly rozhovory. Po vzoru Mass Effectu již nevybíráte celou odpověď, kterou poté vaše postava znovu odříkala, nýbrž jen směr a intonaci, jakým chcete rozhovor vyvíjet, což rozhovory urychlilo a je to ku prospěchu věci. Evolucí prošel inventář, kde nejvýraznější změnou je zjištění, že se již až na výjimky, jako jsou přívěsky apod., nestaráte o členy party. Brnění a další součásti výstroje řešíte pouze na svojí maličkosti.

S postavami souvisí další novinka, která se týká zkušenostních bodů. Nejen, že pokud si po čase změníte člena party, automaticky se dostane na vaši úroveň a již nedochází k tomu, že je výrazně slabší a jste tak omezování výběrem postav. V prvním díle bylo přidělování jednotlivých schopností poměrně neintuitivní a tak tuto část nově nahradil vývojový strom, kde si přehledně jednotlivé schopnosti členů volíte.

Jistě si vzpomínáte na výrazné postavy z prvního dílu. Každá měla své charisma a měli jste je rádi. V druhém díle jsou jednotlivé charaktery nadále odlišné, ale již vám nepřirostou tolik k srdci. Mě osobně nejvíce zaujal Varric, Anders a Aveline, jenže trojici Alistair, Morrigan a Oghren jen těžko někdo překoná.

Resumé

BioWare zkusili osvědčený mix žánrů z Mass Effectu přinést také do světa Dragon Age. Odvážný to krok, který může přilákat do žánru RPG nové hráče, ovšem tento žánr je svým způsobem specifický a stojí na kořenech, které všichni od každé hry očekávají a jakoukoli změnu neberou. To dobré jádro z původního Dragon Age zůstalo, jen je trochu nešťastně zabaleno do trochu nudného pobíhání po městě, ale tak jako tak, Dragon Age 2 stojí za investici – PC, PlayStation 3XBOX 360. I když část hráčů může odradit absence češtiny, která v prvním díle byla přítomna.

Každopádně Marek Tvrdý ve spolupráci s komunitou na češtině pracují. Prozatím si je k dispozici druhá beta verze češtiny a finální verzi vyčkávejte v září. Pokud máte PC verzi, doporučuji také nainstalovat balík HD textur, kde spolu s DirectX 11 vypadá Dragon Age 2 skvěle a není o moc náročnější než první díl.

Dragon Age 2: 7/10

Související články

3 / 5      
Martin Buchta | Kategorie: Počítačové hry
| Počet zobrazení: 1653

← Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli!

 
 

Více v Češtiny
Česká lokalizace Microsoft Outlook pro iOS se nepovedla

Nedávno jsme si ukázali, že outsourcování překladu aplikací a her má také své stinné stránky. Čerstvým důkazem je nově vydaný...

Zavřít